نحوه کار آژانس تبلیغاتی
نحوه کار آژانس تبلیغاتی
یک “تیزر تبلیغاتی” قبل از اینکه مستلزم یک ایده خوب یا یک داستان جذاب باشد، محــصول یک استراتژی خلاقانه تبلیغاتی است. نقطه آغاز هر استراتژی تبلیغاتی شناخت استراتژی بازاریابی بنگاه اقتصادی است. شرکت های تجاری وصنعتی برای موفق شدن در بازار رقابت ابتدا بایستی دارای یک استراتژی همه جانبه مارکتینگ (بازاریابی) باشند.
این استراتژی که محصول برنامهریزی بخش بازاریابی وفروش شرکت هاست با شناخت کامل مدیران شرکت از وضعیت بازار وپیرامون است عمل میکند. شرکت تبلیغاتی باید استراتژی بازاریابی بنگاه اقتصادی را مطالعه کرده و با توجه به رهنمودهای آن یک کمپین تبلیغاتی (برنامه همه جانبه تبلیغاتی) تدوین و بر اساس آن استراتژی تبلیغاتی و راهبردهای خلاقانه آن را ترسیم کند. همچنین یک کمپین تبلیغاتی موضوعات مهمی را همچون شناخت مخاطب، بودجه مناسب، رسانه های مناسب وپیام خلاقانه تبلیغاتی را دنبال میکند. پس از تأیید این برنامهها مشاورین تبلیغاتی طرحهای مربوط به ساخت تیزرهای تبلیغاتی را در قالب سناریوهای مکتوب ارائه میکنند و پس از آن استوری بورد (ماجرا نما) توسط طراحان کشیده شده و سناریوی مکتوب را به صورت بصری به نمایش می گذارند. و کار ساخت آغاز می شود. از نکات مهم در تدوین سناریو تاکید بر چند عنصر اصلی است:
۱- زمان تیزر
۲- نمابندی و زمانبندی و چگونگی تقطیع آن
۳- مطالب مورد نظر که به صورت دیالوگ و صدای گوینده است.
۴- شعارهای مهم که بر اهداف اصلی فروش تاکید دارند.
که باید با متدهای ویژهای انجام شود.
به طور معمول آژانسهای تبلیغاتی مشتمل بر چهار دایره هستند. این دوایر عبارتند از: دایره ابداع کننده و سازنده، که آگهیهای تبلیغاتی را تهیه میکند؛
رسانه، که وسیله ارتباطی را برمیگزیند و آگهی را در آن قرار میدهد؛ تحقیقات، که بررسی خصوصیات مخاطبین و خواستههای آنان بر عهده آنست؛ و دایره امور اقتصادی، که فعالیتهای اقتصادی آژانس تبلیغاتی را انجام میدهد. بر هر یک از مشتریان یک مدیر مشتری اداره و نظارت میکند و کارکنان هر دایره هم عهدهدار کار یک
یا چند مشتری هستند.
آژانسها معمولاً از طریق شهرت و اعتبار یا اندازه خود، مشتری جلب میکنند و به طور کلی، یک مشتری معمولاً چند آژانس را به کار دعوت میکند تا پیشنهاد خود را ارائه کنند و پس از دریافت پیشنهادات آنها یکی را برمیگزیند.
“آژانس مشاوره تبلیغات “باید حداقل بتواند خدمات زیر را به مشتریان خود ارائه دهد و در مقابل آن مزدی دریافت کند.
۱- برنامه ریزی، همآهنگی و نظارت بر اجرای تحقیقات بازار در طول و پس از اجرای کمپین تبلیغاتی.
۲- تدوین استراتژی تبلیغات، استراتژی خلاق و استراتژی رسانهای یک کمپین تبلیغاتی، به کمک یافتههای تحقیقات بازار.
۳- طرح ریزی یک کمپین تبلیغاتی و انتخاب و پیشنهاد عناصر تشکیل دهنده آن بر اساس استراتژی تبلیغات.
۴- برنامه ریزی و مدیریت بودجه یک “کمپین تبلیغاتی
۵- ایده پردازی برای کلیه فعالیتهای ارتباطی پیش بینی شده در کمپین تبلیغاتی (از طراحی علائم هویتی یک نام تجاری تا تبلیغات رسانهای، اقلام چاپی، بسته بندیها،
هدایا … و امور نمایشگاهی).
۶- ارائه خدمات اجرایی گرافیک حداقل در حد امور روزمره به نحوی که نیاز به سفارش اینگونه امور به خارج از شرکت نباشد.
۷- ارائه خدمات مالی برای کلیه فعالیتهای پیش بینی شده در کمپین تبلیغاتی.
از دیرباز آژانسهای تبلیغاتی حقالزحمه خود را به صورت کمیسیون و وجهی ثابت دریافت میکردهاند. آژانس به تبعیت از این سیستم معمولاً ۱۵درصد هزینه خرید وسیله ارتباطی (رسانه) به صورت استرداد وجه دریافت میکند.
در زیر چند نمونه از عکسای خلاقیتهای تبلیغاتی رو براتون گذاشتم امیدوارم خوشتون بیاد