گرافیک حسی، شاخه ای از طراحی گرافیکی تبلیغاتی است. در این نوع جدید از تبلیغات گرافیکی، گیرنده به جای دیدن اثر، مجبور می شود برای دریافت مفهوم از دست هایش هم استفاده کرده و اثر را لمس کند.

در هنگام تبلیغات اینترنتی و تلویزیونی – که مخاطب فقط به اندازه دیدن یک تصویر و شنیدن درگیر می شود – طراحان گرافیک نیاز به بیشتر دیده شدن در بازار شلوغ تبلیغات را درک کردند و این ایده جدید را ارائه دادند.

در این نوع از تبلیغات، طراحی گرافیک از سطح دو بعد بیرون آمده و حالتی سه بعدی به خود گرفته که در نهایت Touch Graphic شکل گرفته است. آنها به این سمت رفتند که چیزی را طراحی کنند که مشتری دوست داشته باشد آن را برداشته، در دست هایش بگیرد، با آن بازی کند و آن را به عنوان یک شی ء دوست داشتنی(نه تنها به عنوان یک المان تبلیغاتی) نگهداری کند.

چیزی که این طراحی را از آشفته بازار باقی طراحان متمایز می کند، روش استفاده آنها از مفهوم اولیه قوی و مصالح خلاق است. خیلی از طراحی های گرافیکی که در آنها از روش تبلیغاتی Touch Graphic استفاده شده، حواس بینایی، بویایی و حتی چشایی و شنوایی را برمی انگیزانند.

جالب است که اکثر طراحی های انجام شده در این شاخه، به تبلیغات شخصی دفاتر طراحی مربوط می شوند و آنها با این روش، مشتری های احتمالی آینده خود را تحت تاثیر قرار می دهند. شاید این راهی باشد که سفارش دهندگان شکاک را با ایده های حسی درگیر کند.

قدمت فرم های اولیه گرافیک حسی، احتمالا به چاپ سنگی کتاب های قدیمی می رسد که به خاطر فشاری که نیاز بود تا لغات روی کاغذ چاپ شوند، هر لت کمی برجسته یا فرورفته می شد. در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا در انگلستان، فرم های پرزرق و برق برجسته یا فرورفته در طراحی خیلی معمول بود و گرافیک حسی می تواند مرحله پیشرفته جدید ثبت شده ای از همان حرکت باشد.

TOUCH GRAPHIC (گرافیک حسی) یک شیوه مخصوص در طراحی گرافیکی نیست. این یک لغت است که به طورکلی از آن در همه نوع طراحی استفاده میشود. گرافیک حسی یک موقعیت در طراحی گرافیکی است، نه آنقدر معین که تصور میشود بلکه یک شاخه طراحی کاملاً جوان در رشته گرافیک. این روشی است برای طراحانی که میخواهند ایده هایی اصیل داشته باشند چیزی که بیرون از شلوغی طرح و ایده ایستاده باشد و علاقه طراح به امتحان کردن محدودیتها و بالا بردن «ضریب شوخی» با طرح را نشان دهد .

برای ایجاد طرحی که یک شرکت را از دیگر رقبا متمایز کند و همچنین تفاوت یک محصول از محصول دیگر، ما از روشهای متفاوتی استفاده میکنیم، گرافیک حسی روش استفاده از الگو، رنگ، فرم و بافت است.

در این روش گرافیست مرحله جدید از تجربه را به دریافت کننده ارائه میدهد.

به دلیل تازگی ایده در گرافیک حسی میشود به آن از دیدگاههای متفاوتی نگاه کرد. وقتی میگوییم گرافیک حسی معنای طراحی گرافیکی را میدهد که از سطح دو بعد فراتر باشد، به این معنا نیست که لزوماً باید سه بعد داشته باشد. در واقع طرح میتواند در ظاهر همان دو بعد را داشته باشد با این شرط که یک المان برای فعال نمودن دستها در آن تعبیه شده باشد.

وقتی میگوییم گرافیک حسی معنای طراحی گرافیکی را میدهد که از سطح دو بعد فراتر باشد، به این معنا نیست که لزوماً باید سه بعد داشته باشد. در واقع طرح میتواند در ظاهر همان دو بعد را داشته باشد با این شرط که یک المان برای فعال نمودن دستها در ن تعبیه شده باشد. المانی که ممکن است در وهله اول دیده نشود، اما احساس خواهد شد.

المانی که ممکن است در وهله اول دیده نشود، اما احساس خواهد شد. به عنوان مثال اگر روی طرح با مادهای پوشیده شده باشد، همان ابتدا که آن قطعه تبلیغاتی را ببینید متوجه چیزی نمیشوید، تا اینکه آن را لمس کنید آنوقت است که تفاوت را احساس میکنید، قدمت فرمهای اولیه گرافیک حسی احتمالا به چاپهای اصلی لترپرس کتابهای قدیمی میرسد، که به خاطر فشاری که نیاز بود تا لغات روی کاغذ چاپ شوند، هر لغت کمی برجسته یا فرورفته میشد. در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا در انگلستان فرمهای پرزرق و برق برجسته یا فرورفته در طراحی خیلی معمول بود، گرافیک حسی میتواند مرحله پیشرفتهی جدید ثبت شدهای از همان حرکت باشد.

امروزه تکنولوژی مدرن به ما این اجازه را میدهد که طرحهای بسیار عجیبی ارائه دهیم؛ هم به عنوان راهحل بهتری برای بسته بندی و هم به عنوان طرحی که کمی سرگرمی در آن تعبیه شده تا طرح را به طرحی فراتر از رقابت تبلیغات بدل کند. طرحی که دریافت کننده را با به یاد ماندنی ترین روش درگیر کند. خلق چیزی که مشکل ارتباط با مخاطب را به نحوی که برایش دارای مفهوم باشد را حل کند.

در گرافیک حسی همچنین نباید از این مساله فارغ بود که چقدر این کیفیت محیط دوستانهای که این محصولات به وجود میآورند، استفاده دوباره از مواد قدیمی غیرقابل استفاده و نگاه «دنیوی» به کار، «حس» کار را عوض میکند. آنها استفاده میکنند همان گرافیک حسی خوانده شود… در واقع مثالهای زیادی برای استفاده از گرافیک «حسی» در دنیای روزمره وجود دارد…

گرافیک حسی در بسیاری از کشورهای دنیا شاخه شناخته شده ایی از گرافیک تبلیغاتی به شمار میرود؛ دانشجویان رشته گرافیک در کل دنیا به صورت فعالی این کیفیت را دنبال میکنند و طرحهایی عجیب با ترکیب شیوهها و مواد عجیب و غریب ارائه میدهند، این چیزی است که هر طراح جوانی باید آنرا تجربه کند و دنیا مکان خسته کنندهای میشد اگر که قرار بود همه طرحها روی سطح دوبعدی کاغذ چاپ شوند.

و در آخر یک جمله که ما همه به خوبی (و از کودکی) معنایش را میدانیم؛ خیلی وقتها چیزها را با انگشتانمان میبینیم. مثل وقتی که به یک مغازه وارد میشویم. دوست داریم همه چیز را لمس کنیم، گو اینکه به همین دلیل در آن فروشگاه نوشته شده: دست نزنید. ما همه دوست داریم چیزها را برداریم و آنها را حس کنیم و این تنها روشی است که ذهن ما کار میافتد.

گرافیک حسی در بسیاری از حیطه های طراحی گرافیکی کاربرد دارد؛ در طراحی کارت ویزیت، طراحی جلد کتاب، دعوتنامه ها، بسته بندی و تبلیغات شخصی دفاتر گرافیکی. فقط کافی است ایده ای جدید را با موادی عجیب و کمی هوش مخلوط کرد؛ چیزی که در نهایت ازآب درمی آید، همان گرافیک حسی است.

ارسال ديدگاه

لطفا نام خود را وارد كنيد! لطفا آدرس ايميل را صحيح وارد كنيد! لطفا پيام را وارد كنيد!