بازاریابی ویروسی/بازاریابی اینترنتی

چگونه بازاریابی ویروسی انجام دهیم؟

خب یکی از سوالات متداول دوستان در هفته‌های اخیر ، *بازاریابی ویروسی یا”Viral Marketing” بوده است.
البته عده‌ای از دوستان از من خواسته بودند که تفاوت بین *بازاریابی شبکه‌ای و *بازاریابی ویروسی را نیز مطرح کنم. همچنین دوستی پرسیده بود که آیا می‌توان از بازاریابی ویروسی برای تبلیغ و بازاریابییک سازمان غیر انتفاعی هم استفاده کرده یا نه.
👿  اصطلاح ویروسی یا Viral بودن این نوع بازاریابی از آن جهت متداول شده است که پیام‌ها و آگهی‌های تبلیغی با این روش، خیلی سریعتر از آنچه می‌توانیم تصور کنیم، مثل ویروس‌ پخش می‌شوند. در اینجا، یک تشابه جالب با بازاریابی شبکه‌ای وجود دارد: شرح دادن و تعریف هر دو نوع بازاریابی خیلی ساده‌تر از پیاده‌سازی آنها در عمل است و یک تفاوت عمده آنها در این است که بازاریابی شبکه‌ای، در واقع، یک الگوی کسب و کار – بیزنس مدل – است و بازاریابی ویروسی، یک استراتژی تبلیغی که اصولی دارد. اگر ما بتوانیم یک استراتژ‌ی بازاریابی ویروسی را درست پیاده‌سازی کنیم، فرقی نمی‌کند، چه برای یک فعالیت تجاری و چه برای یک فعالیت غیرانتفاعی، دلیلی نمی‌بینم که نتوانیم موفق شویم. کلید موفقیت در پیاده‌سازی یک بازاریابی ویروسی، یا هر کار دیگری، داشتن خلاقیت است. رسیدن به یک ایده‌ی بکر و ناب و بعد اجرای آن در یک زمان و حتی مکان صحیح و درست. برای بازاریابی ویروسی شما به یک ایده منحصربفرد نیاز دارید: مثلاً یک قطعه شعر، یک مقاله‌ی آموزنده، یک قطعه‌ی ادبی یا داستان، یک فایل صوتی جالب، یک کلیپ ویدیویی سرگرم‌کننده، یک نرم‌افزار کاربردی سودمند که در عین سادگی حامل پیام تبلیغاتی شما نیز باشد. ویژگی منحصربفرد آنچه قرار است پیام تبلیغی شما را به مخاطبین هدف یا مخاطبین احتمالی‌تان برساند رایگان بودن آن است و از طرف دیگر سادگی و سهولت در ارسال. اگر چنین فاکتوری را در اختیار دارید و اگر به چنین ایده‌ای نابی رسیده‌اید، پیام تبلیغی خود را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا به صورت رایگان دست به دست بین مردم پخش شود. مردم اگر آن را جالب و قابل توجه و یا سرگرم‌کننده بیابند، آنرا برای دوستانشان ارسال (فوروارد) می‌کنند و به این ترتیب، پیام تبلیغی شما هم در بین مردم یا کاربران اینترنت منتشر میشود. مخاطبین هدف شما، وقتی پیام تبلیغی را ببینند، در موردتان مطلع می‌شوند، جذب شما می‌شوند و با شما تماس می‌گیرند و شاید حتی مشتری شما شوند.
 😉 با دوستانتان مشورت کنید، یک ایده‌ی خوب می‌تواند پیام تبلیغی شما را خیلی سریعتر از آنچه فکرش را می‌کنید به مخاطبین هدف شما برساند. بازاریابی ویروسی، با Hotmail شروع شد وقتی که آنها پست الکترونیک رایگان خودشان را در اختیار کاربران اینترنت قرار دادند و فقط قرار بود که زیر هر نامه‌ی ارسالی از سوی کاربران Hotmail این عبارت درج شود که: Get your Free email account at Hotmail که لینک بود و هنوز هست به صفحه‌ی ثبت نام این سایت. یک مقاله مفید، یک کتاب الکترونیکی سودمند و آموزنده می‌تواند پیام تبلیغی شما را به سرعت به صدها هزار نفر برساند و این بازاریابی ویروسی است که عمل می‌کند.
  • اگر شما این مقاله یا نامه‌ی مرا آموزنده، روحیه بخش و مفید بیابید و آن را برای دوستانتان فوروارد کنید، دوستانتان هم با سایت و فعالیت‌های من آشنا میشوند و چند وقت بعد ممکن است آنها هم عضو این خبرنامه‌ها شوند. پیام من در این نامه این است که:
خب ما ایرانیان، در سرتاسر گیتی به ایرانی بودنمان افتخار میکنیم و با تکیه بر دانش و تجربه و سوابق تاریخی‌‌مان میدانیم که اکثراً انسانهایی فوق‌العاده خیرخواه، صلح‌جو و هوشمند هستیم و می‌توانیم دست به هر کاری که بزنیم موفق شویم، به جهان و جهانیان نشان داده‌ایم که اگر بخواهیم، می‌توانیم و پشتکار فوق‌العاده‌ خوبی داریم. شاید ما، بهترین مردم دنیا نباشیم اما سوابقمان بخوبی نشان می‌دهد که خواهان رفاه، صلح و عدالت و آزادی هستیم نه فقط برای خودمان، که برای همه‌ی جهان و جهانیان، آزادی به این مفهوم که زیر بار زور و تحمیل هرگز نرفته‌ایم و نمی‌رویم: اسکندرها و مغول‌ها، عثمانی‌ها و حتی عرب‌ها که همگی برای این سرزمین دندان تیز کرده بودند آمدند و رفتند، ما مسلمان شدیم اما زبان فارسی و فرهنگ غنی‌مان را کماکان حفظ کرده‌ایم. آنچه در بالا گفته شد اشاره دارد به تاریخ باستان ما، اما در تاریخ معاصر هم سرزمین ما از چشم دشمنان در امان نماند: روس‌ها و انگلیس‌ها آمدند و بعدش هم امریکایی‌ها. ما همه را بیرون انداختیم، با همت بزرگانی چون امیرکبیر، ستارخان و باقرخان و مصدق حق و حقوق پامال شده‌مان را بازپس گرفتیم و نفت را ملی کردیم. این پیام ما به دنیاست: ما همان مردمیم در قرن بیست و یک، هشیار و بیدار، همیشه ایرانی.

ارسال ديدگاه

لطفا نام خود را وارد كنيد! لطفا آدرس ايميل را صحيح وارد كنيد! لطفا پيام را وارد كنيد!